vrijdag 16 november 2012

Interessante gezondheidsdocu's voor in het weekend


Zoals ik in mijn vorige blogbericht al schreef, is gezondheid en voeding een van mijn nieuwe interesses geworden in het laatste jaar. Zelf ben ik door een plantaardige lifestyle in ongeveer een half jaar 18 kg. kwijtgeraakt. Een leuke manier om mij met dit onderwerp bezig te houden, is het bekijken van documentaires over dit onderwerp. Hier volgen enkele tips van documentaires die je echt gezien moet hebben als je ook geïnteresseerd bent in dit onderwerp. 

Forks over Knives http://www.forksoverknives.com/ 
Deze docu laat zien dat veel welvaartsziekten kunnen bestreden worden door een plantaardig dieet. Een grote rol speelt in deze docu een wetenschappelijke studie genaamd The China Study, waarin onderzoek gedaan is naar kanker onder de Chinese bevolking. Het blijkt dat er een relatie is tussen de hoeveelheid geraffineerde producten en vlees die mensen eten en de stijging van het aantal welvaartsziekten.


Fat, sick and nearly dead http://www.fatsickandnearlydead.com/ 
Joe Cross heeft te kampen met een vervelende auto-immuunziekte en overgewicht. Medicijnen helpen niet op lange termijn en hij wordt zieker en zieker. Op een gegeven moment gooit hij het over een andere boeg en probeert de plantaardige lifestyle. Terwijl hij dit probeert, gaat hij op reis en interviewt tal van mensen over hun opvatting over gezondheid en of ze ervoor open staan om hetzelfde te proberen. Op een gegeven moment komt hij een truckchauffeur tegen welke een bijzondere rol gaat spelen in het vervolg van de documentaire. Dr. Fuhrman, auteur van het boek Eat to Live komt ook voor in deze documentaire.


The Woodstock Fruit Festival http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=A1nS5E0HRn0
Dit is een interessante docu over festival van fruitarians en geïnteresseerden in een plantaardige lifestyle.



Bovenstaande docu's zijn makkelijk te kijken en vergen weinig intellectuele inspanning. Ik zou ze healthytainment willen noemen.

Als je wat meer energie over hebt dit weekend en een meer wetenschappelijke lezing zou willen bekijken, zou ik absoluut de volgende aanraden:

Dr. Greger - Uprooting the leading causes of death http://nutritionfacts.org/video/uprooting-the-leading-causes-of-death/ 
Dr. Greger gaat in deze lezing in op de meest voorkomende doodsoorzaken in onze tijd en hoe ze voorkomen zouden kunnen worden door... de plantaardige lifestyle.


Laat mij weten in het commentaar hieronder als je een van de docu's hebt gekeken en wat je ervan vond. Prettig weekend!

Geen opmerkingen: