donderdag 5 juli 2007

Joodse wijsheid

Soms kom je van die typische joodse wijsheden tegen. Bijvoorbeeld de volgende.

Een oude rabbi vroeg eens aan zijn leerlingen:
'Hoe kun je het moment bepalen
waarop de nacht ten einde is en de dag begint?'
'Is het misschien het moment waarop je vanuit de verte
een hond van een schaap kunt onderscheiden?',
vroeg één van de leerlingen.
'Neen', zei de rabbi.
'Is het wanneer je van verre
een dadelboom van een vijgenboom kunt onderscheiden?',
vroeg een andere leerling.
'Neen', zei de rabbi.
'Maar wanneer is het dan?', vroegen de leerlingen ongeduldig.
De rabbi antwoordde:
'Het is als je in het gezicht van een ander mens kunt kijken
en daarin je zuster of je broeder herkent.
Tot op dat moment is de nacht nog bij ons...'.

Het commentaar van mijn vrouw hierop was: "wat stellen die leerlingen toch altijd domme vragen in zulke verhaaltjes..."

2 opmerkingen:

Unknown zei

prachtig!!!! en heel leerzaam.

hoe kom ik aan dit boek?
ik ben aan huis gebonden maar misschien kan ik het bestellen via de comp.
ik ben bijna 72jaar en geniet van zulke boeken.
ik heb ook jiddische levenswijsheid ook vol humor.

vr. groeten elizabeth.

Michiel zei

Hallo Elizabeth,

Ik ben vergeten de bronvermelding toe te voegen. Het komt uit het boekje "Hij leerde in hun synagogen, een joodse uitleg van de evangeliën" van Pinchas Lapide, bladzijde 86.

Dit kan je vast nog wel antiquarisch verkrijgen, ook wel via internet.

Vriendelijke groet,

Michiel